247-round action2 family bed blokken calendar chevron-right-blue cup daynight zon-maan EnvelopeSimple euro facebook family family Combined Shape flipflops gaming gift-together geef-samen kado group group vrijwilliger hands heart hearts-2 bike run home-walk Fill 1 houses huiskamer map Path nachtzoen open %% projects Download QR-code rolstoel Fill 1 Combined Shape siblings Combined Shape sofa star star teddy time time train twitter Combined Shape washing-machine whatsapp youtube

Veelgestelde vragen

Zoek je meer informatie over HomeSport Events? Kijk hieronder of je antwoord op je vragen vindt. Staat jouw vraag er niet tussen? Dan kun je natuurlijk altijd contact opnemen met het Ronald McDonald Kinderfonds via [email protected] of 088 - 221 90 05. We helpen je graag verder!

Over HomeSport Events
1. Wat is HomeSport Events?

Een unieke sportieve uitdaging aangaan én je samen sterk maken voor het goede doel: dat is HomeSport Events. In teamverband sporten HomeSporters 24 uur lang op 28 en 29 juni 2025. Zij gaan wielrennen, hardlopen of wandelen in estafettevorm. Met deze sponsortocht wordt geld ingezameld voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Teams zamelen geld in voor een zelfgekozen Ronald McDonald Huis, Huiskamer of vakantiehuis. Met iedere kilometer die HomeSporters afleggen, verkleinen we de afstand tussen ouders en hun zieke kind. #keepingfamiliesclose

2. Wie kunnen er meedoen aan HomeSport Events?

Ben je een doorgewinterde sporter of moet je je eerste kilometers nog maken? Iedereen kan meedoen aan HomeSport Events. Het gaat erom dat je doorzettingsvermogen hebt én iets voor zieke kinderen en hun ouders wilt betekenen. Je sport met een zelfgekozen team in estafettevorm 24 uur. Dag en nacht, in weer en wind. Ook als je minder sportief bent, kun je meedoen aan HomeSport Events. Bijvoorbeeld als teambegeleider, materiaalhulp of vrijwilliger.

3. Uit hoeveel teamleden bestaat een team?

Een HomeSport Events team bestaat uit minimaal 3 en maximaal 10 sporters, en een aantal begeleiders die niet meesporten.

Voor de veiligheid en de nodige support wordt er altijd in tweetallen gesport door wielrenners en wandelaars. Een hardloper wordt minimaal begeleid door een begeleider op de fiets.

4. Wat zijn de rollen binnen een team?

Een HomeSport Events team bestaat uit minimaal 3 en maximaal 10 sporters die de route afleggen. Daarnaast heeft een team minimaal drie en maximaal vijf begeleiders die niet meesporten, maar het team voorafgaand en tijdens HomeSport Events ondersteunen. Denk aan het regelen van logistieke zaken, het bijhouden van social media of als chauffeur in de volgauto. Ook heeft elk team heeft een teamcaptain. Hij of zij is het aanspreekpunt voor de organisatie. Lees hier alles over de rollen binnen elk team.  

5. Wat kan ik verwachten aan ondersteuning vanuit de organisatie?

De organisatie zorgt voor praktische tips & tricks en handvatten, zodat jij je met je team maximaal kunt voorbereiden op het HomeSport Events weekend en voor die tijd het streefbedrag van € 7.000 kunt behalen. Denk hierbij aan downloadbestanden die beschikbaar komen zodra je als deelnemer bent ingeschreven. Bijvoorbeeld trainingsschema's, persbericht om lokale media te benaderen en logistieke en fondsenwervende tips.

HomeSport Events organiseert (digitale) informatiebijeenkomsten om jullie optimaal voor te bereiden. Tot slot maak je op homesportevents.nl een teampagina en persoonlijke pagina aan, die je helpen bij acties en fondsenwerving.

6. Mag ik ook meedoen voor een specifiek Ronald McDonald Huis, Huiskamer of vakantiehuis?

Jazeker. Als je loopt voor een specifiek Ronald McDonald Huis, Huiskamer of vakantiehuis komen jullie sponsorgelden volledig ten goede aan het door jouw gekozen Huis, Huiskamer of vakantiehuis.

7. Mag ik de volledige tocht sporten?

Als een HomeSporters de volledige 500, 240 of 120 km wil afleggen, mag dat. We promoten dit echter niet. Zoveel kilometer sporten in 24 uur is een unieke prestatie die voor weinig mensen weggelegd zal zijn. 

Inschrijven
1. Hoe schrijf ik een team in?

Voordat je een team kunt inschrijven, maak je een account aan op de website. De teamcaptain schrijft zichzelf als eerste in en meldt het team aan. Let op: de persoon die het team aanmaakt is automatisch de teamcaptain. Als het team staat ingeschreven kunnen alle teamleden zich individueel aansluiten bij het team, nadat ze een account hebben aangemaakt op de website. 

Heb je al een account? Log dan in op de website en ga naar Wat wil je doen om een team in te schrijven of om je als teamlid aan te sluiten bij een bestaand team.

2. Aan welke disciplines kun je meedoen tijdens HomeSport Events?

Als team kun je meedoen aan een van de volgende sportieve uitdagingen:

- Wielrennen (500 kilometer)

- Hardlopen (240 kilometer)

- Wandelen (120 kilometer)

- Daarnaast kun je in 2025 de drie disciplines voor het eerst combineren*. Als je kiest voor de combinatie ga je met jouw team afwisselend wielrennen, hardlopen én wandelen tijdens een route van 280 kilometer.

*De combinatie wordt in 2025 geïntroduceerd als pilot.

3. Kun je als team ook meedoen aan alle drie de disciplines?

Je kunt ervoor kiezen om als team mee te doen aan de combinatie*. Jij en je teamleden gaan dan zowel wielrennen als hardlopen en wandelen tijdens een route van 280 kilometer.  Gebaseerd op de etappe verdeling, afstanden en veiligheid op de route adviseren we de teamsamenstelling van vier hardlopers, drie wielrenners en drie wandelaars en drie tot vijf begeleiders. 

*De combinatie wordt in 2025 geïntroduceerd als pilot.

4. Wat houdt het in als je kiest voor de combinatie?

Als je ervoor kiest om mee te doen aan de combinatie*, dan ga je met je team zowel wielrennen als hardlopen en wandelen op 28 & 29 juni 2025. De drie disciplines worden gecombineerd in een route van 280 kilometer, waarbij elke discipline twee keer aan bod komt. Er wordt dus twee etappes gefietst, twee etappes hardgelopen en twee etappes gewandeld. Teams die meedoen aan de combinatie leggen een eigen route af die kan overlappen met de routes van de andere teams. Zo maken ze gebruik van dezelfde checkpoints. De route voor de combinatie is ingedeeld in vaste etappes en vaste afstanden per onderdeel (wielrennen, hardlopen en wandelen). Als team bepaal je zelf wie welk onderdeel aflegt. 

We adviseren een teamsamenstelling van vier hardlopers, drie wielrenners en drie wandelaars en een aantal begeleiders. Je mag als sporter een dubbelrol vervullen. De etappelengte verschilt per onderdeel:

- Wielrennen: +/- 80 kilometer per etappe

- Hardlopen: +/- 40 kilometer per etappe

- Wandelen: +/- 20 kilometer per etappe

*De combinatie wordt in 2025 geïntroduceerd als pilot.

5. Uit hoeveel teamleden bestaat een team?

Een HomeSport Events team bestaat uit minimaal 3 en maximaal 10 sporters en een aantal begeleiders (wij adviseren 3 tot 5). Voor teams die meedoen aan de combinatie adviseren we een teamsamenstelling van vier hardlopers, drie wielrenners en drie wandelaars. 

Voor de veiligheid en de nodige support wordt er altijd in tweetallen gesport door wielrenners en wandelaars. Een hardloper wordt minimaal begeleid door een begeleider op de fiets.

6. Onze werkgever wil het inschrijfgeld betalen, is dat mogelijk?

Ja, dat is mogelijk. De teamcaptain kan bij het inschrijven van het team ook direct in één keer voor alle teamleden het inschrijfgeld betalen door te kiezen voor betaling per (team)factuur. 

7. Wat zijn de inschrijfkosten voor HomeSport Events?

De inschrijfkosten bedragen € 75 per sporter en € 40 per begeleider. Hiermee worden organisatorische kosten zoals eten en drinken onderweg, de track&trace-apparaten en faciliteiten bekostigd. Ook ontvang je een speciaal HomeSport Events-shirt. 

Daarnaast dien je als team minimaal € 7.000 aan sponsorgeld op te halen, bestemd voor de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen. 

8. Tot wanneer kan een team zich inschrijven?

Inschrijven voor HomeSport Events is mogelijk tot 1 mei 2025. Let op: zorg dat alle teamleden voor deze datum zijn aangemeld. Het is niet mogelijk om je na 1 mei in te schrijven voor HomeSport Events 2025

Doneren
1. Tot wanneer kan er gedoneerd worden?

De editie van 2025 wordt begin september 2025 afgesloten. Tot die tijd blijven actiepagina’s online en kan er gedoneerd worden.

2. Kan ik ook anoniem doneren?

Ja, dat kan. Vink op het donatieformulier ‘Ik wil niet dan mijn (bedrijfs)naam gepubliceerd wordt op de website’ aan. Jouw (bedrijfs)naam wordt dan niet vermeld op de website. De HomeSporter ontvangt altijd wel een bevestigingsmail met jouw naam en mailadres, zodat hij of zij je kan bedanken voor je donatie. Indien je ‘Ik wil niet dat de hoogte van mijn gift gepubliceerd wordt op de website’ aanvinkt, dan wordt het bedrag niet getoond op de website.

3. Hebben jullie promotiemateriaal beschikbaar?

Om jouw fondsenwerving een boost te geven, hebben wij fysiek en digitaal promotiemateriaal beschikbaar. Je kunt (kosteloos) een pakketje met promotiemateriaal bestellen (één per team) met daarin o.a. flyers en posters. Ook kun je je eigen (digitale) promotiemateriaal maken via de online tool Skideo. Daarnaast vind je bij de Handige documenten logo’s en ander promotiemateriaal om te gebruiken.

5. Wat gebeurt er met mijn donaties en inschrijfgeld als ik me afmeld voor HomeSport Events 2025?

Mocht je onverhoopt toch niet mee kunnen doen aan HomeSport Events, dan word je inschrijfgeld niet teruggestort. Dit staat omschreven in het reglement. Je opgehaalde donaties worden ook niet teruggestort, maar komen rechtstreeks ten goede aan het door jou gekozen Ronald McDonald Huis, Huiskamer of vakantiehuis. Ook blijven ze meetellen bij de donatieteller van jouw team.

Het weekend
1. Welke faciliteiten zijn er onderweg?

Op de route zijn een aantal checkpoints ingericht. Op de checkpoints kunnen deelnemers en begeleiders eten en drinken, even uitrusten en opfrissen. Naast de checkpoints vind je verschillende cheerpoints langs de route, om er samen een groot feest van te maken. Bij de cheerpoints word je op verschillende manieren toegejuicht en aangemoedigd.

2. Moeten wij onze eigen logistiek regelen?

Ja, teams regelen hun eigen logistiek. Dat maakt HomeSport Events een extra leuke uitdaging. Tips? Check de informatie bij ‘logistiek’ op de pagina met handige documenten of neem contact op met de organisatie. 

3. Wanneer wordt de eindopbrengst bekend gemaakt?

Voorafgaand aan het startschot van HomeSport Events wordt bekendgemaakt met welk bedrag de HomeSporters aan hun geweldige prestatie gaan beginnen. Uiteraard komen er ook tijdens en na het weekend nog donaties binnen. Samen gaan we ervoor om zoveel mogelijk overnachtingen te realiseren voor gezinnen, op loopafstand van hun zieke kind in het ziekenhuis.

4. Waar kan ik de foto’s en video’s van HomeSport Events vinden?

De foto’s en video’s van HomeSport Events worden gedurende het weekend uiteraard op de socialmediakanalen geplaatst. Na het weekend verschijnen de foto’s op de website van HomeSport Events. Heb je zelf een mooie foto of video? Deel hem met ons via social media of [email protected]!

5. Hoe zien de routes eruit?

Elke discipline kent een eigen afstand en route. Wielrenners fietsen 500 kilometer, hardlopers rennen 240 kilometer, wandelaars lopen 120 kilometer en de combinatieteams leggen 280 kilometer af. Alle routes zijn opgesplitst in zes etappes, met na elke etappe een checkpoint. Per discipline zijn de etappes ongeveer even lang:

  • Etappelengte wielrenners: +/- 80 kilometer
  • Etappelengte hardlopers: +/- 40 kilometer
  • Etappelengte wandelaars: +/- 20 kilometer
  • Etappelengte combinatieteams: +/- 80 kilometer wielrennen, +/- 40 kilometer hardlopen en +/- 20 kilometer wandelen.

Op dit moment wordt hard gewerkt aan de routes voor HomeSport Events 2025. De definitieve routes worden in de loop van 2025 gedeeld. Houd hiervoor ook de routepagina in de gaten.

6. Wat wordt er door de organisatie aan catering geregeld?

Gedurende het weekend worden er op de checkpoints maaltijden, drinken en snacks aangeboden. Hier kunnen deelnemende teams en vrijwilligers gebruik van maken. Bij de start en finish kan het aanwezige publiek (tegen betaling) ook gebruikmaken van het cateringaanbod. Het betreft een (deels) vegetarisch cateringaanbod. Voorafgaand aan HomeSport Events wordt een cateringoverzicht gedeeld met daarop welke snacks en maaltijden je op welke locatie kunt verwachten. Heb je specifieke dieetwensen of allergieën? Dan vragen we je, mede in het kader van duurzaamheid, om in je eigen catering te voorzien. 

De voorbereidingen
1. Hebben jullie trainingsschema’s beschikbaar?

Ja, we hebben trainingsschema's beschikbaar om je optimaal voor te bereiden op HomeSport Events. Deze schema's vind je bij de downloads. Daarnaast is het ook een idee om je trainingskilometers vast te leggen in Komoot.

2. Kan de organisatie ons helpen in mediabenadering?

Ja dat kan zeker. De organisatie geeft je gedurende het jaar tips bij het benaderen van lokale en regionale media. Zo plaatsen we in aanloop naar het event een persbericht bij de Handige documenten die je kunt gebruiken voor het benaderen van lokale media. Heb je daarbij meer hulp nodig? Neem contact met ons op via [email protected] en wij denken met je mee.

3. Kan ik ook een rondleiding organiseren bij een Ronald McDonald Huis?

Een bezoek aan een Ronald McDonald Huis, Huiskamer of vakantiehuis is in overleg zeker mogelijk. Het is ook een mooie manier om je donateurs en teamleden te laten zien waar je het allemaal voor doet. Neem contact met ons op via [email protected], dan gaan we met jullie in overleg om hiervoor een geschikt moment in te plannen.

4. Organiseren jullie ook informatiebijeenkomsten?

Om ervoor je zorgen dat je op en top voorbereid aan de start staat, organiseren we voorafgaand aan HomeSport Events verschillende online inspiratiesessie via Microsoft Teams. Houd hiervoor de nieuwsberichten op de website, de digitale nieuwsbrief voor HomeSporters of onze social media in de gaten. Daarnaast organiseren we een Pre-Event. Hier kunnen deelnemers elkaar ontmoeten om tips & tricks uit te wisselen en ervaringen te delen. Het Pre-Event vindt plaats op 6 april 2024. Meer informatie volgt via de digitale nieuwsbrief en social media.

5. Kan ik me ook inschrijven als het team nog niet compleet is?

Ja, dat kan. Het is zelfs verstandig om dat te doen, want hoe eerder een team zich inschrijft, hoe meer tijd je hebt om het benodigde bedrag op te halen. De andere teamleden kunnen zich op een later moment (maar voor 1 mei 2025) bij jouw team inschrijven.

6. Hebben jullie tips voor het afleggen van de route?

De organisatie ondersteunt HomeSporters op verschillende manieren bij het afleggen van de routes én in de voorbereiding.

Als team leg je een route van 500 (HomeRide), 240 (HomeRun) of 120 (HomeWalk) km af. De routes zijn verdeeld in zes etappes met vijf tussenstops (checkpoints). Gedurende een etappe zijn ten minste twee sporters tegelijk onderweg. Op de checkpoints kan gewisseld worden van sporters. Als team bepaal je zelf welke etappe door welke sporters wordt afgelegd, én of een sporter meerdere etappes aflegt. Je kunt het dus zo zwaar maken als je zelf wilt. Heb je een goede conditie? Dan kun je ervoor kiezen meerdere etappes af te leggen. Het is dus belangrijk om hier als team van te voren goed over na te denken.

Specifiek voor HomeRun geldt dat je het afleggen van een etappe gemakkelijker kunt maken, door één van de twee sporters mee te laten fietsen. Zo kunnen de twee sporters gedurende een etappe afwisselen tussen fietsen en hardlopen. 

Tijdens de online informatiebijeenkomsten in de maanden voorafgaand aan het event worden tips met HomeSporters gedeeld voor het afleggen van de route. Daarnaast komen oud-deelnemers aan het woord die hun waardevolle ervaring delen. Ook delen wij een paar weken voor het event wisselschema's met de teams die ze kunnen invullen om hun deelname optimaal voor te bereiden. In deze schema's vul je bijvoorbeeld de verdeling per etappe in (wie gaat wanneer sporten?), zodat je precies weet wanneer je in actie moet komen. De organisatie kan je ondersteunen bij het invullen van het wisselschema.

7. Ik heb een verkeerde maat ontvangen, kan ik mijn HomeSport Events-shirt omruilen?

Het omruilen van het HomeSport Events-shirt kan bij de start op zaterdag 28 juni en is op basis van (beperkte) beschikbaarheid. We kunnen dus niet garanderen dat er een shirt in jouw maat beschikbaar is. Wil je een shirt ruilen? Neem dan contact met ons op via [email protected]

8. Ik weet niet welke shirtmaat ik moet kiezen, wat adviseren jullie?

Het bestellen van de shirts van jouw team gebeurt op basis van de shirtmaten die alle teamleden opgeven bij hun inschrijving. Je kunt je shirtmaat na je inschrijving aanpassen door je profiel te bewerken. Twijfel je over de juiste maat? Kies dan altijd een maat groter. Houd er rekening mee dat de wielrenshirts strakker zitten in verband met de aerodynamica. 

Zorg ervoor dat je uiterlijk 1 april de juiste shirtmaat hebt ingevuld op je profiel. De shirts worden in april besteld in verband met productietijd en levering. Shirts omruilen is (beperkt) mogelijk bij de start op zaterdag 28 juni en op basis van beschikbaarheid.

Fondsenwerving
1. Waar gaat het sponsorgeld naartoe?

Uit onderzoek is gebleken dat voor een ziek kind de aandacht, warmte en nabijheid van ouders cruciaal zijn voor het herstel. Daarom wil het Ronald McDonald Kinderfonds zoveel mogelijk zieke kinderen samen laten zijn met hun papa, mama, broertjes en zusjes. Het sponsorgeld van HomeSport Events komt ten goede aan het Ronald McDonald Kinderfonds. Het Kinderfonds heeft een CBF-Keurmerk van het Centraal Bureau Fondsenwerving. Deze onafhankelijke instantie houdt toezicht op de bestedingen van fondsenwerving van HomeSport Events. Als team kan je ervoor kiezen om voor een specifiek Ronald McDonald Huis of vakantiehuis te sporten. Als je hiervoor kiest, komen de sponsorgelden volledig ten goede aan dit specifieke Ronald McDonald Huis of vakantiehuis.

2. Hoe kun je als team in de gele, groene of hartjestrui sporten?

Voor het team dat de meeste sponsorgelden binnenhaalt, de meeste acties organiseert, of de origineelste actie op poten zet, zijn er speciale truien. De respectievelijk gele, groene en hartjestrui geven letterlijk meer kleur aan de tocht en zijn een eer om te dragen.

De hartjestrui: het team dat de origineelste actie organiseert en door de kinderjury als winnaar wordt gekozen.

De groene trui: het team dat de meeste acties organiseert (zowel teamacties als individuele acties van teamleden worden meegeteld).

De gele trui: het team dat de meeste fondsen werft. 

Voor welke felbegeerde trui gaat jouw team?

Hier lees je meer over de truien die een team kan winnen.

 
3. Hoe kan iemand mij sponsoren?

Sponsoren is heel eenvoudig. Via je persoonlijke profiel of de teampagina op homesportevents.nl komen je sponsoren op een donatieformulier terecht. Zij kunnen hier als particulier of als bedrijf een donatie overmaken. Betalen kan direct via iDeal of betaling per factuur. Voor meer informatie over donaties en betalingen kun je per mail contact opnemen met HomeSport Events via [email protected] of telefonisch via 088 221 90 00.

4. Hoe kan iemand mij sponsoren vanuit het buitenland?

Dat kan door het bedrag over te maken op NL74 RABO 0333 3338 88 onder vermelding van HomeSport Events en de naam van het team of de deelnemer.
Vervolgens stuurt de sponsor een e-mail naar [email protected] met daarin de (bedrijfs)gegevens van de sponsor en de persoonlijke boodschap aan het gesponsorde team of HomeSporter.
Zodra de betaling en e-mail binnen zijn, zorgen wij ervoor dat de donatie op de juiste pagina terecht komt en bij de stand van het team of de sporter wordt opgeteld. Dit kan enkele dagen duren i.v.m. de betaalverwerking tussen de banken.

5. Hoe werkt het als mijn sponsor via een factuur wil betalen?

Een sponsor kan op de website van HomeSport Events een factuur aanvragen vanuit het donatieformulier. Dat kan door te kiezen voor 'zakelijke betaling' op het donatieformulier. Jouw sponsor ontvangt de factuur dan direct per mail. Voor meer informatie kun je per mail contact opnemen met HomeSport Events via [email protected] of telefonisch via 088 221 90 00.

6. Is het haalbaar om minimaal € 7.000 aan sponsorgelden op te halen?

In de praktijk is gebleken, dat het heel goed haalbaar om € 7.000 aan sponsorgelden in te zamelen. Dat komt neer op ongeveer € 538 per persoon bij een team van 13 HomeSporters (gemiddelde aantal teamleden). Voorgaande jaren haalden de teams zelfs gemiddeld rond de € 14.000 per team op. Zeker wanneer ieder teamlid zijn of haar sociale en/of zakelijke netwerk benadert met het verzoek om te steunen, geeft dit de fondsenwerving een boost. Ook kan het totaalbedrag enorm oplopen als je samen met je teamgenoten publieksacties organiseert; goed voor de teamspirit en erg leuk om te doen! Laten we met elkaar zo veel mogelijk overnachtingen realiseren voor ouders, op loopafstand van hun kind in het ziekenhuis. Want een ziek kind kan niet zonder zijn ouders.

7. Hebben jullie tips om het streefbedrag te halen?

Dat hebben wij zeker. Fondsenwerving is een echte teamprestatie. Op de socialmediakanalen en in de nieuwsbrief van HomeSport Events komen regelmatig fondsenwervende tips voorbij. Laat je ook inspireren door acties van andere teams. Denk hierbij aan het organiseren van een veiling of een diner, laat je trainingskilometers sponsoren of verkoop de speciale [t]Huiswijn. Uiteraard denken wij graag met je mee! Kijk voor nog meer tips en informatie onder het kopje 'Fondsenwerving' bij de Handige documenten.

8. Wat kan ik mijn sponsor aanbieden als tegenprestatie?

Natuurlijk kan je zelf creatieve tegenprestaties voor je sponsoren verzinnen. Zo kun je de logo's van jouw sponsoren op jouw (team)pagina plaatsen. Heb je hier hulp bij nodig? Laat dit ons dan weten. We denken graag met je mee! 

Vrijwilligers
1. Hoe kan ik helpen voorafgaand aan, tijdens of na HomeSport Events?

HomeSport Events zou niet kunnen bestaan zonder de inzet van betrokken, enthousiaste vrijwilligers met het hart op de juiste plek! HomeSport Events is de afgelopen jaren enorm gegroeid en we hopen uiteraard dat er ook in 2025 weer meer dan 1.000 HomeSporters aan de start verschijnen. Jij bent als vrijwilliger daarom onmisbaar om van HomeSport Events een succes te maken.

Zou je een handje willen helpen tijdens HomeSport Events? Kijk hier voor meer informatie, meld je aan als vrijwilliger of stuur een mailtje naar [email protected] als je vragen hebt.

 

2. Hoeveel tijd ben ik kwijt aan mijn vrijwilligerswerk voor HomeSport Events?

Naar verwachting ben je in het weekend van het event zo’n 2 uur voor opening van een locatie en 1 uur na sluiting van een locatie bezig. Gemiddeld moet je rekening houden met een dag van c.a. 5 á 6 uur. Daarnaast is het altijd handig om vooraf naar de (online) informatiebijeenkomst te komen zodat je goed voorbereid aan de slag kan als vrijwilliger bij HomeSport Events.

3. Wordt er een informatiebijeenkomst voor vrijwilligers georganiseerd?

Voorafgaand aan HomeSport Events organiseren we een online informatiebijeenkomst via Microsoft Teams voor alle vrijwilligers. Daarin vertellen we je alles wat je als vrijwilliger moet weten over het HomeSport Events weekend. Ook is er ruimte voor vragen. Heb je je aangemeld als vrijwilliger? Dan ontvang je een uitnodiging voor deze online bijeenkomst.

4. Wat houdt vrijwilligerswerk tijdens HomeSport Events in?

Vrijwilligers helpen om alle wielrenners, hardlopers en wandelaars die op de been zijn, ook op de been te houden. Terwijl HomeSporters zich klaarmaken voor de tocht of al aan het bikkelen zijn, zijn jullie druk in de weer met het opbouwen van de checkpoints. Waar het zwaar wordt voor de deelnemers, motiveren jullie. Dag en nacht wijzen jullie de weg. Jullie zorgen voor een warm welkom. En soms geven jullie ze letterlijk een duwtje in de rug. Kortom, jullie zijn onmisbaar!

Per locatie zijn we opzoek naar sterke sjouwers die helpen met de op- en afbouw, registratiekanjers, route uitpijlers, cateringhelden, vriendelijke gastvrouwen en -heren, fotografen, masseurs en gezellige sfeermakers. Voor, tijdens en na HomeSport Events op 28 en 29 juni 2025. 

Zou je een handje willen helpen tijdens HomeSport Events? Kijk hier voor meer informatie, meld je aan als vrijwilliger of stuur een mailtje naar [email protected] als je vragen hebt.

5. Hoe meld ik me aan als vrijwilliger?

Wil je een handje komen helpen tijdens HomeSport Events bij de start, finish of op een van de checkpoints? Super! Je kunt je aanmelden als vrijwilliger via het digitale aanmeldformulier. Daar geef je je op als vrijwilliger voor een locatie en tijdstip(pen). Als je je hebt aangemeld als vrijwilliger word je door de organisatie per mail op de hoogte gehouden van het laatste nieuws.

Meer weten over vrijwilligerswerk tijdens HomeSport Events.

Veiligheid
1. Moet ik in gezonde conditie verkeren om mee te kunnen doen?

Voor deelname aan HomeSport Events is een gezonde basisconditie gewenst. We vragen sporters van tevoren een medische verklaring te ondertekenen. Deze verklaring wordt digitaal ingevuld en teams ontvangen 'm voorafgaand aan het evenement per mail. Daarnaast kan je het zo zwaar maken als je zelf wil. Heb je een mindere conditie? Dan sport je bijvoorbeeld maar één of twee etappes. Bij enige twijfel over je eigen gezondheid of die van je teamgenoten tijdens HomeSport Events stop je direct met fietsen en neem je contact op met het medische team.

2. Worden de teams gevolgd via een track&trace systeem?

Ja, de teams worden door de organisatie gevolgd via een tracker die zij verplicht de gehele route bij zich dragen. Deze informatie wordt gebruikt om medische assistentie te kunnen sturen en om de veiligheid van de deelnemers te kunnen monitoren. Ook is het leuk dat begeleiders, familie, vrienden en andere geïnteresseerden je zo via de website en de speciale HomeSport Events app kunnen volgen. Bovendien kunnen we teams dankzij de tracker helpen om op de route te komen, als ze wellicht even zijn afgeweken.

3. Zijn er veiligheidseisen waar de volgauto’s rekening mee moeten houden?

Voor de volgauto’s wordt een routeboek beschikbaar gesteld met een gedetailleerd routeplan. Ook vind je in dit routeboek de belangrijkste stoppunten onderweg. Houd je als volgauto altijd aan de verkeersregels. Zeker op provinciale wegen. Zo voorkom je ongelukken en zo voorkom je ook dat we door politie en gemeenten worden aangesproken. Fijn, want we willen graag ook voor de komende jaren hun medewerking.

4. Is het verplicht om met verlichting te sporten?

Ja, elke deelnemer in het donker is verplicht om een hesje met ledverlichting te dragen. Ook de wielrenners en de begeleiders van de hardlopers moeten goede verlichting hebben op de fiets. HomeSport Events is een 24-uurs tocht en we sporten dus ook een groot gedeelte in het donker. Ons advies is te kiezen voor verlichting die minimaal 8 uur kan branden met een lichtopbrengst van minimaal 200 lumen.

5. Waarom sporten we in de nacht?

HomeSport Events is sponsortocht die 24 uur doorgaat. Die 24 uur staan symbool voor de zorg van ouders voor hun zieke kind; die gaat ook 24 uur per dag door. Daarnaast horen wij van de deelnemers dat het sporten in de nacht meerwaarde heeft. Het geeft zowel op sportief gebied als qua beleving een extra dimensie.

6. Hebben jullie tips voor sporten in de nacht?

Teams sporten een aantal etappes (deels) in het donker. HomeSport Events neemt allerlei voorzorgsmaatregelen om het sporten in de nacht zo veilig mogelijk te maken. Zo is elke deelnemer in het donker verplicht om een hesje met ledverlichting te dragen (het teampakket bevat hesjes voor alle sporters). Ook de wielrenners en de begeleiders van de hardlopers moeten goede verlichting hebben op de fiets. Met het samenstellen van de routes wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met goed verlichte paden en goed geasfalteerde wegen.

Voor de donkere etappes kunnen wielrenners kiezen een scooter als voorrijder te hebben. Dit kan HomeSport Events regelen, maar een team kan dit natuurlijk ook zelf regelen. Deze kan dan navigeren en is tevens een mooi en goed zichtbaar ijkpunt voor de sporters. Net als de wielrenners dienen de scooters zich aan de verkeersregels te houden.

We raden aan om met het volledige team minimaal twee keer 's nachts te trainen, om goed voorbereid te zijn op sporten in het donker. De ervaring van de voorgaande edities leert dat er, mede door de hoge kwaliteit van voet- en fietspaden in Nederland, zelden problemen zijn. Tip: spreek met je team duidelijke en korte commando's af. Bijvoorbeeld: 'paaltje, scherpe bocht links, stop', etcetera. 

7. Hoe is de EHBO geregeld?

Op ieder checkpoint is een EHBO post aanwezig en er rijdt een mobiel EHBO team rond dat je via HomeSport Events Headquarters kan oproepen. Headquarters stuurt vervolgens een medisch team naar de locatie waar jullie je op dat moment bevinden. Uiteraard kan je in het geval van ernstige gevallen direct 1-1-2 inschakelen (licht in ieder geval HomeSport Events Headquarters in).

8. Hoe gaat de organisatie om met (eventueel) gevaarlijke verkeerspunten?

De organisatie zorgt voor een route die zo overzichtelijk mogelijk is. Mochten er toch enkele gevaarlijke punten op de route zijn, dan worden de nodige maatregelen getroffen, zoals het plaatsen van waarschuwingsborden, extra verlichting of het verzorgen van verkeersregelaars. Houd je te allen tijde aan de verkeersregels. Blijf ten slotte goed communiceren met je teamleden als je onderweg paaltjes, hobbels of kuilen tegenkomt.

Jouw account
1. Ik heb de verkeerde gegevens ingevoerd, hoe kan ik dit aanpassen?

Op je eigen profielpagina kun je zelf heel eenvoudig je gegevens aanpassen. Zorg dat je bent ingelogd op je account op de website en ga vervolgens rechtsboven naar 'mijn profiel'. Boven in zie je ‘bewerk' staan. Als je daarop klikt, kun je jouw gegevens aanpassen. Mocht dit niet lukken, neem dan gerust contact op met de organisatie: [email protected].